30.10.06

IDENTITAT....


El concepte d'identitat és sorprenent: un d'aquells calaixos que s'omple de trastos en campanya electoral i al mateix temps aconsegueix sonar a buit en boca de molts polítics.

Curiosament, la societat a la que s'adrecen li està donant nous significats que potser els valdria recollir.


M'ha vingut al cap al llegir avui (29 per mi encara) a Bigas Luna, en una entrevista a La Vanguardia, on parla que en la seva darrera pel·lícula ha volgut mostrar la creativitat dels extraradis de les grans ciutats:
Las chicas con dos trapos baratos improvisan una prenda, se crean un estilo propio. Allí todos pugnan por distinguirse, por perfilarse una identitat. Los chicos no pueden comprarse un piso, pero saben personalizarse su coche, convertirlo en un remedo de hogar. Forman grupos musicales originales....
Per una extranya connexió, aquestes paraules m'han fet recuperar un retall d'un article del Manuel Castells de l'any passat (La Vanguardia 5/11/2005) on, referint-se al cas de la immigració i el ressorgiment de l'islamisme en contextos on no existia, deia:
La pertenencia a ese algo identitario proporciona sentido y cobijo a la vez, crea una práctica cómplice, un lenguaje común, un mundo propio desde el que se puede vivir con más tranquilidad el mundo de ajenidades.
Curiosos casos: (1) descobrir......intranquiles semblances?; (2) descobrir com els joves posem en marxa els nostres recursos en busca d'una identitat que necessitem i cerquem, sovint desesperadament, a través de camins alternatius.

Mentrestant, a l'altre costat de la pantalla, sota els focus de les càmeres, els polítics es queixen de que no els compren la seva identitat, de que els joves, en canvi, es dediquen a fer “coses estúpides i incomprensibles com.....tunning”.

Per acabar, una darrera cita d'un altre dels filòsofs oblidats, Bertrand Russell (també pacifista i activista destacat a favor del vot femení, de l'educació sexual, el divorci, etc.) que deia a Problems of knowledge and freedom una cosa així com:
El principal objectiu de l'educació és suscitar i reforçar qualsevol impuls creatiu que la persona pugués tenir.
Uiiii no foti senyora !!! A veure si al final resultarà que els joves d'aquests barris........encara ens estaran donant una lliçó d'educació !!!

No comments: